צבע טרי לקידום ההוראה/למידה -  פברואר 2020

לרישום יש לשלוח מייל לעדי שהם מאירי adis@ruppin.ac.il
הצילומים מתוך הספר החדש של ד"ר רמי קליין הנקרא אמנות הטבע הימי.
לרישום יש לשלוח מייל לעדי שהם מאירי adis@ruppin.ac.il

    הערכת ידע/מבחן קבוצתי/שיתופי במהלך הקורס, כיצד עושים זאת? בהנחיית ד"ר איריס זודיק    

4 בפברואר, יום שלישי 09:00-12:00.

 

כשאומרים לנו "מבחן" כולנו מדמיינים מצב מוכר: כל תלמיד יושב בנפרד, ללא חומרי עזר, מול טופס מבחן, לזמן קצוב, ועושה ככל יכולתו. אז מהו מבחן קבוצתי? או הערכת ידע בפורמט קבוצתי? יתרונותיו ותרומתו בהשוואה למבחנים שערכנו עד כה? האם הוא מתאים לאקדמיה וכיצד מעריכים בעזרתו את הסטודנטים?

זאת ועוד נלמד בסדנה, בה נתנסה במבחן/הערכת ידע קבוצתית קצרה ובעקבותיה נעלה את היתרונות והחסרונות של מבחן מסוג זה. נדון באיזה שלב של הלמידה כדאי לשלבו וכיצד נבנות הקבוצות. בנוסף במסגרת הסדנה נבנה מתכונות נוספות של מבחנים ייחודיים, אשר להם ערך לימודי נוסף על זה המוכר לנו עד היום.

על המנחה, ד"ר איריס זודיק, מרצה בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון. מובילה את תכנית אקדמיה כיתה בטכניון וחלק מצוות הכניסה להוראה בטכניון. ניהלה בעבר פרויקטים בתחום פיתוח ספרי לימוד במתמטיקה ואת תכנית המצוינות במתמטיקה של הטכניון. מנהלת את מצרף (מרכז כדר), מרכז להטמעת גישת חקר בבתי ספר.

ד"ר זודיק העבירה סדנה זו לסגל בספטמבר 2019, וזכתה למשוב גבוה מאד. נכתב עליה: "תכנון מעולה של המפגש, איזון בין העברת החומר וההתנסות. התייחסות לכל סוגי תחומי הידע שאנחנו מלמדים מתוך ניסיון והבנה של המרצה".

    שימוש נכון בקול,  בהנחיית אמיר אשר (גלגל"צ)    

4 בפברואר , יום שלישי 12:30-14:30      מומלץ להגיע בבגדים נוחים.

 

מטרת הסדנה לתת למשתתפים/ות כלים להפקת קול נכונה, כזו שתמנע בעיות של צרידות, אובדן קול וחלילה בעיות רפואיות קשות יותר המגיעות עם הזמן.בסדנה יוצגו הנושאים הבאים בשילוב הדגמות ותרגילים מעשיים/התנסותיים:

  • מבוא ומבנה מערכת הקול.

  • בעיות נפוצות בדיבור, המקור שלהם ותרגילים מותאמים למניעת הבעיה.

  • טיפים לשמירה על הקול. 

המשתתפים/ות בקורס יוכלו לקבל קבצי קול בעזרתם יוכלו לתרגל גם בבית. 

 

על המנחה אמיר אשר,  איש רדיו ותיק (גלגל"צ, "רדיוס", "הקצה"), מרכז קורסי הקריינות והרדיו במכללת BPM, העביר סדנאות בתחום במרכז הבינתחומי בהרצליה, קריין פרסומות עם רזומה של מאות פרסומות, סרטים, ספרים קוליים ועוד.

    מאגר המידע JOVE סרטוני ניסויים מדעיים בהנחיית ערן זית   

9 בפברואר, יום ראשון 09:30-10:30.

 

בהדרכה (שעה) יוצג מאגר המידע JOVE זהו מאגר סרטוני וידאו של ניסויים מדעיים בתחומי הנדסה, ביולוגיה, סיעוד, פסיכולוגיה וכדומה.

על המנחה ערן זית, נציג חברת JOVE  בישראל ובהשתתפות צוות הספריה (וביוזמתם).

    לא הכל בראש, סדנת תנועה חווייתית בהנחיית ריבי דיימונד    

9 בפברואר, יום ראשון 11:00-15:00     מומלץ להגיע בבגדים נוחים.

 

סדנה זו מהווה הזדמנות להתנתק מהמחשבות, המשימות והעומסים  האינסופיים שמאפיינים את חיי האקדמיה, ולקחת רגע להתחבר לגוף, לנפש, לתודעה, לנשימה.

בסדנה מעשית זו , בשילוב מוסיקה מגוונת מזמינה ופותחת, יתנסו המשתתפים בתנועה/ריקוד חופשי כ"א בדרך הייחודית לו/ה, ותוך כדי הנחייה יחוו את המושג 'תנועה מודעת' בטווח שבין זרימה וגמישות לנוקשות, ובטווח שבין הרגלים וקיבוע לבחירה מודעת וחופשית הכוללת אפשרויות חדשות ויצירתיות.

ב'שפת התנועה' של סדנה במרחב פתוח - Open Floor ישנה התייחסות לארבעה רבדים ולתנועה המתמדת ביניהם:

הרובד הגופני, הרגשי, המנטלי והרוחני; ולארבע רמות של יחסים: קשר עם עצמי, קשר עם האחר, קשר של השתייכות, והקשר עם מה שמעבר לעצמי. המטרה בתרגול היא לתת מקום וביטוי לכל אחד מארבעת הרבדים וארבעת ממדי הקשר ולהביא לאינטגרציה ביניהם ולהגברת נוכחות וחיוניות בחיים באמצעות תנועה וריקוד.

                                                                                

על המנחה ריבי דיימונד, תרפיסטית בתנועה וריקוד, M.A. ומלמדת תנועה וריקוד מעל 20 שנה.  מנחת קבוצות, מנחה מוסמכת בשיטת חמשת המקצבים וחברת הצוות המייסד בביה"ס הבינלאומי של המרחב הפתוח Open Floor International. מנחה סדנאות בארץ ובחו״ל, מלמדת קורס תנועה וריקוד לשחקנים במגמת תיאטרון באוניברסיטת ת״א.

למידע נוסף - https://www.body-soul-dance.com/

    Moodle  יישומים חדשים (מוטמעים באתר), בהנחיית ליאת אראל, נטע סופר    

10 בפברואר, יום שני 09:00-14:00     ניתן להירשם לחלקים ולציין זאת  בעת הרישום.

בממשק החדש הוטמעו כלים חדשים וותיקים התומכים בתהליכי הוראה ולמידה ברוח ה-We Learn. 
הסדנה תתמקד ביישומים הבאים (המוטמעים ב-MOODLE):
א.    09:00-09:30   QR Code כלי חדש לבדיקת נוכחות בשעורים + טיפים חשובים על הממשק החדש
המידע יסונכרן ישירות ל-Moodle.

ב.    09:30-12:30  הערכת עמיתים (כתהליך למידה עבור הסטודנטים)
בניית הפעילות תאפשר לסטודנטים ללמוד מתוצרים של עמיתים ומהמשוב שלהם, להעריך תוצרי למידה של אחרים ולפתח הבנה מעמיקה של קריטריונים להערכה ומשמעותם. המשתתפים יתנסו בבניית הפעילות כמרצים והשתתפות בה כסטודנטים.

ג.    13:00-14:00  לוח שיתופי Padlet - המרחב החדש להעשרת תוכן הקורס ע"י סטודנטים
                     יוטמע באתרי כלל הקורסים ברופין החל מסמסטר ב' ברישיון מוסדי

      
          בחלק זה ייחשפו המשתתפים לאופן השימוש בכלי ואפשרויות היישום שלו, הצגת 6 תבניות הלוח (כולל 2  
          חדשות), הכנסת לוח נוסף,שילוב לוחות קיימים, כיצד לעשות שיתוף ללוח עבור הסטודנטים (השתנה 
          בעקבות ההטמעה ב-Moodle).

על המנחה, ליאת אראל, מרצה בתחום מקצועות המחשב מזה 20 שנה, הנחתה סדנאות רבות לסגלים אקדמיים להטמעת מע' ה-MOODLE במכללה למנהל , במרכז הבינתחומי בהרצליה ובמרכז האקדמי רופין.
ליאת הנחתה סדנאות רבות לסגל רופין וזכתה למשוב גבוה מאד, נכתב עליה: "יסודית, דידקטית, ברורה, מסבירה בצורה מעולה".

נטע סופר, ראש תחום הוראה מקוונת תעביר את נושא הלוח השיתופי (Padlet), תשתתף בסדנה במלואה לצד נציגי מע' מידע שיסייעו למשתתפים במהלכה וגם אחרי לצורך יישום בפועל של הכלים בקורסים השונים.

    חשיבה יצירתית, למידה בצוות ומה שביניהם, בהנחיית אריאל פליגלר    

12 בפברואר, יום רביעי 09:00-16:00.   

מטרת הסדנה לספק כלים מעשיים לקידום חשיבה יצירתית בעבודת/למידת צוות במהלך השעורים.
בסדנה יילמדו טכניקות ישימות ופרקטיות מעולם החשיבה היצירתית וה- Liberating Structures, שניתן ליישם באופן מיידי בקורסים השונים. דגש יינתן לסיעורי מוחות יעילים, למידת עמיתים, איסוף ידע ותפוקת רעיונות סביב תחומי תוכן רלבנטיים, התמודדות אפקטיבית עם חסמים לעידוד חשיבה יצירתית ומקורית של סטודנטים.  בין הנושאים שיילמדו (כהתנסות מעשית):

  • חסמים לחשיבה יצירתית ״כאן ועכשיו״.

  • מגוון טכניקות לסיעורי מוחות יעילים ופריסה/הצפה של ידע בקבוצה, המתאימים לסגנונות חשיבה ולמידה שונים.

  • מסגור שאלות - כיצד לנסח שאלות ואתגרים באופן שיובילו לכיווני מחשבה מקוריים ויצירתיים.   

  • כלים להתמודדות עם ״תקיעות״ בחשיבה וקידום רעיונות הנראים בלתי ישימים. 

  • כלים לשבירת תבניות חשיבה.

  • חשיבה פולארית (במידה ויוותר זמן)

על המנחה, אריאל פליגלר, בעל ניסיון של למעלה מ 20 שנה בתעשיית ההי-טק המקומית, בה הוביל צוותי חדשנות ומוצר חוצי ארגון. שימש כסמנכ"ל מוצר וטכנולוגיות בחברות הזנק כגון אוליסטה, סלפיי וקנשו בתעשיות המדיה הדיגיטלית, התקשורת סלולרית, מסחר אלקטרוני ותקשוב. אריאל בוגר הפקולטות למדעי המחשב והנדסת תעשיה וניהול בטכניון, בעל תואר B.Sc בהנדסת מערכות מידע, ו M.Sc בהנדסת ידע בהצטיינות. מעביר קורסים וסדנאות בארגונים רבים בארץ ובחו"ל בנושא חשיבה יצירתית, מוסמך כמנחה בשיטת LEGO Serious Play וכמדריך חשיבה יצירתית מטעם De Bono Thinking Systems.  את השכלתו הפורמאלית ב Design Thinking רכש במכון Hasso-Platter Institue, וב TRIZ במכון Oxford Creativity.
למידע נוסף - www.rentedminds.com

    למידת עמיתים we learn – הוראה/למידה ייחודית ברופין, מרצים למען מרצים    

16 בפברואר, יום ראשון 09:00-13:30.   ניתן להירשם לאחד החלקים ולציין זאת בבקשת הרישום.

מפגש זה יוקדש ללמידת עמיתים עבורנו ובתוכנו ברופין. כ-'קהילה לומדת' נקדיש את המרחב להפריה הדדית, לשיתוף ביוזמות ורעיונות לקידום הוראה/למידה פעילה וייחודית, נלמד מהניסיון המצטבר ב'כוחות הפנימיים' שלנו.

א.    09:00-10:30  

1. ד"ר זהר ברנט-יצחקי - מאקסל לביג דאטה: מהפכת הדאטה של המחר, הפקולטה להנדסה
העלייה המאסיבית בכמויות הנתונים שמייצר האדם, שהחלה בשלהי המאה הקודמת, הביאה לפיתוחם של תחומים חדשים ומרתקים במדע ובתעשייה, ביניהם: מדעי נתוני עתק (big data science), מערכות לומדות (machine learning) ובינה מלאכותית (artificial intelligence). בהרצאה נסקור את התחומים החדשים הללו וכיצד הם משפיעים וישפיעו על חיינו.
החלק השני יוקדש לגישות של ניתוח דאטה: ממה כדאי להיזהר? איך אפשר לשפר את הנתונים ואילו אסטרטגיות עשויות לעזור לנו להפיק את המרב מהנתונים.

ב.    10:45-13:30  

2. פרופ' עדה זוהר- המרת שיעור פרונטלי למקוון, MA בתכנית בפסיכולוגיה קלינית  

3. ד"ר עדי לוריא – הוראה בדגש יישומי, כלים ולקחים, מנע"ס, MBA   

  • שילוב מנטורים מהתעשייה בקורסים להעלאת מידת היישומיות של הקורס

  • שימוש בתרגילי כיתה וסימולציות יחד עם תצוגה השוואתית של תוצאות לכיתה

  • קורס מבוסס סימולציות אנושיות – לקחים והמלצות

4. ד"ר הדס הרמתי – שילוב מצגות אינטראקטיביות בשעורים וביניהם – מנע"ס   
5. עו"ד מיכל בן דוד הדני – 'סליחה על השאלה' – תהליך למידה ייחודי בכיתה גדולה - סיעוד
6. ד"ר קרן גרינברג - סטודנטים מקדמים בריאות -  We health- למידה פעילה ושיתופית 
   (מאפייני הבריאות והרווחה של קהילה, והעברת מסר בריאותי) - סיעוד.

    הוראת המדעים* בשילוב מצגת 'מותאמת',  בהנחיית קרן כליף   

17 בפברואר , יום שני 10:00-14:30


*הסדנה מיועדת למרצים בתחומי המדעים המדויקים, מדעי החיים, חשבונאות, כלכלה.
מטרת הסדנה להקנות למרצים עקרונות יישומיים להעברת שיעור אפקטיבי בשילוב מצגת 'מותאמת' לעומס הקוגניטיבי הרב המוטל על הסטודנטים עקב כמויות מידע רבות שיש ללמד והקושי בעיבוד והפנמת המידע ב'זמן אמת' במהלך השיעור.
בסדנה יודגמו ויתורגלו העקרונות הבאים :

  • כיצד מכניסים מידע רב לשקף ומה העומס הרצוי בו כדי להעביר את המסר באופן אפקטיבי ללומדים.

  • מהו סדר השקפים הנכון במצגת, מהי הדרך הנכונה להציג דוגמה ארוכה על מספר שקפים ברצף.

  • כיצד להימנע מדקות בשיעור בהן אנו מדברים בידיעה שרק עוד מעט הסטו' יבינו ויראו את התמונה המלאה.

  • כיצד לרתום את הסטודנטים להקשבה עוקבת ופעילה למרות שכל החומר כתוב במצגת.

לצורך התנסות בדוגמאות רלבנטיות, הסדנה תשלב הדגמות והתנסויות גם מתוך החומרים/מצגות המשתתפים.
יישום העקרונות יסייע בהעברת כמויות רבות של 'חומר' מאתגר ע"י בניית מצגות פשוטות, בהירות, מפורטות ובעיקר קלות להבנה ויקדם הבנה/הפנמה טובה יותר של החומר, תרגול ויישום שלו.

 

המשתתפים מתבקשים לשלוח מראש ועד 9 בפברואר מצגות לדוגמא ולהצטייד בהן גם לסדנה.
 

על המנחה קרן כליף, בעלת תואר ראשון ושני במדעי המחשב, תואר שני נוסף בהוראת המדעים ותעודת הוראה, מרצה לקורסי תכנות כ-15 שנה, חברת סגל במכללת אפקה להנדסה. מאמנת מרצים בתהליכים אישיים לשיפור ההוראה ומנחה סדנאות למרצים בתחום המדעים המדויקים, מפתחת 'שיטת קרן כליף להוראת מקצועות התכנות'.

    8 שלבים ללמידה בגישת Project Oriented בהנחיית ד"ר דפנה גרנית דגני   

20 בפברואר , יום חמישי 09:00-15:00

מטרת הסדנה להיחשף ולהתנסות בתהליך למידה מוכוון Project Oriented ובתמהיל האיכויות שבצדו.
המשתתפים יתנסו הלכה למעשה בשמונת השלבים לבניית תהליך מוכוון PO:  בחירת מגה נושא וחלוקה לקבוצות, שאלה פורייה, איסוף מידע, יצירת תוצר, משוב עמיתים, בניית מחוון משותף, פרזנטציה (תוצר + תהליך) רפלקציה והערכה. במסגרת זו תורחב המשמעות הנלווית לרכישת מיומנויות חיוניות בתהליך למידה זה. 
בסדנה יינתן מענה לשאלות עקרוניות כמו: אופן החלוקה לקבוצות, כיצד להעריך את התוצרים/השקעה של כ"א מהסטודנטים/מתן ציון, כמה זמן יש להקדיש לתהליך זה (2 שעורים? 3? יותר?) מה נדרש מהמרצה כמלווה של התהליך בהקשרים של אספקת מידע/הנחיה למול עצמאות ויזמות , כיצד יש להציג את התהליך בסילבוס הקורס ועוד.

מומלץ להצטייד בסילבוס הקורס ובלפטופ.

 

על המנחה ד"ר דפנה גרנית דגני, בעלת תואר ד"ר בתחום החינוך הסביבתי, ראש תכנית "תמורות"- הסבת אקדמיים להוראה במכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי. עוסקת בחדשנות פדגוגית, הקמת מרכזי יזמות במכללות להוראה, הנחתה מרצים בתהליכים דומים במכללה להנדסה סמי שמעון.

    מיינדפולנס – סדנת מבוא התנסותית,  בהנחיית ד"ר טלי סגר-גוטמן (מרצים למען מרצים)   

26 בפברואר , יום רביעי 09:30-12:30       מומלץ להגיע בבגדים נוחים. 

המציאות בה אנו חיים (אישית ותעסוקתית) עלולה להיות תובענית, מפתיעה ומשתנה באופן שאינו תמיד עולה בקנה אחד עם רצונותינו. טיפוח מתמיד של איכות המיינדפולנס עשוי לסייע בבניית מערך חדש של תגובות, כזה שיאפשר רווחה ויקל בהתמודדות עם אירועי המציאות המשתנה ואף יעקוף מנגנונים אוטומטיים של תגובה.
המיינדפולנס הינו מושג הכולל איכות של תשומת לב שניתן לפתח באמצעות אימון של מודעות קשובה. הבסיס לאימון זה טמון במדיטציה הבודהיסטית שהגיעה מהמזרח. בשנים האחרונות התחום עבר התאמה להקשרים מעשיים של העולם המודרני, וזכה לתיקוף מדעי במספר עצום של מחקרים בהם הוכח כי פיתוח מודעות קשובה עוזר להפחתה של מתח, חרדה, תסמינים פסיכוסומטיים, ולשיפור החוסן הנפשי ויכולת ההכלה של מצבים קשים.     
תרגול במיינדפולנס מוצע כיום בעשרות בתי חולים, בתי ספר, קליניקות לטיפול פסיכולוגי , בחברות ותאגידים דוגמת גוגל, פייסבוק, לונדון טרנספורט, בפרלמנט הבריטי ועוד.
בסדנת מבוא זו, יתנסו המשתתפים בתרגול המיינדפולנס ויתוודעו להשלכות ולתועלות הרבות האפשריות למי שמטפח את האיכויות הגלומות בו.
 
על המנחה ד"ר טלי סגר גוטמן, חברת סגל בפקולטה לכלכלה ולמנהל עסקים וראש תחום התמחות ייעוץ ארגוני בתכנית הMBA . מנחת קבוצות מוסמכת מביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטת ת"א ומלמדת קורסים בתחומי הפסיכולוגיה הארגונית כמו: התנהגות ארגונית, שיטות אבחון מועמדים לעבודה, ניהול חוויית לקוח, סמינר מחקר  ועוד. טלי חוקרת את תחום הרגשות בעבודה ואת תחום חווית הלקוח בפרט. חברת מערכת במספר כתבי עת מדעיים. 
בימים אלו טלי מסיימת את לימודיה לקראת הכשרתה כמנחת מיינדפולנס מטעם מכון מודע, בביה"ס סגול לחקר המוח- במרכז הבינתחומי בהרצליה. בנוסף עברה הכשרה ארוכה בה למדה להנחות מדיטציה לחולים המתמודדים עם סרטן במסגרת פרויקט 1 על 1 ומתנדבת פעילה בהנחיית מדיטציה שבועית בשיתוף עם עמותת תובנה, טלי השתתפה בקורסים רבים בארץ ובחו"ל בתחומים אלה ותלמד השנה את הקורס מיינדפולנס בעבודה ייעוצית במסגרת התמחות יעוץ ארגוני בתכנית ה MBA.

    סרטונים, סרטונים, סרטונים ובקלות, בהנחיית טל מיכלוביץ    

27 בפברואר יום חמישי 09:00-15:00.   ניתן להירשם לאחד החלקים ולציין זאת בבקשת הרישום.

המשתתפים ייחשפו ליישומים חדשים ופשוטים ליצירה/עריכה של סרטוני וידאו אשר יוכלו לשמש גם את הסטודנטים לאריזת תוצרים ייחודיים והצגתם*.  בסדנה תשולב התנסות מעשית בכלים הבאים: 

א. 09:00-10:45  כיצד להפוך מצגות Power-Point לסרטוני וידאו כולל תוסף 'הקלטה' (תחליף Office Mix) 

ב. 11:00-12:45  ADOBE SPARK – 'עורך וידאו' ידידותי ליצירת סרטונים בקלות.

ג. 13:00-15:00  EDPUZZLE + FLIPGRID (חדש! הכלים יוטמעו ב-Moodle)

  • EDPUZZLE שילוב הערות/שאלות סגורות/פתוחות על גבי סרטונים קיימים

מקדם צפייה אקטיבית ועידוד חשיבה בקרב סטודנטים. (ההטמעה באתר ה-MOODLE מאפשרת מעקב אחר צפייה וביצוע המטלות, מתן ציונים ועוד). בסדנה יוצגו מאגרים נבחרים של סרטונים בהם ניתן לעשות שימוש.

  • FLIPGRID גלריה שיתופית של סרטוני וידאו קצרים של סטודנטים 

הסרטונים (צילומי סלפי או צילום אחרים) מוסרטים בקלות מהטלפונים הניידים בכל מקום וזמן ומועלים זה לצד זה כגלריה. מותאם למגוון פעילויות ובהן – 'סטודנטים מדווחים מהשטח', מענה/תגובה/ביקורת לשאלה משמעותית בקורס, הצגת תפיסות סטודנטים לגבי סוגיות מורכבות ועוד.  (ההטמעה באתר- כנ"ל)

 

על המנחה, טל מיכלוביץ, מרצה ומדריך מומחה בתחום התקשוב במשרד החינוך - אוניברסיטאות, מכללות, ובתי ספר. מעורב בקהילות Ed-Tech ברחבי העולם ומתחזק ערוץ YouTube פופולארי בנושא שילוב כלים וטכנולוגיות תקשוב בהוראה ובלמידה. בתחום העסקי – הוביל את תחום ענן Office365 של מגזר החינוך בחברת מיקרוסופט ישראל ושימש היועץ הטכנולוגי לשילוב טכנולוגיה בחינוך. 

טל העביר סדנה לסגל לראשונה בספטמבר וזכה למשוב גבוה במיוחד. נכתב עליו: "מרצה מצוין, מעביר את התוכן והכלים בצורה מדהימה".

נטע סופר, ראש תחום הוראה מקוונת תשתתף בסדנה ותסייע למשתתפים במהלכה וגם אחרי לצורך יישום בפועל של הכלים בקורסים השונים.

לרישום יש לשלוח מייל לעדי שהם מאירי adis@ruppin.ac.il

הוראה מקוונת || טל: 09-8983059 || sharonn@ruppin.ac.il