למידה מבוססת בעיה - (PBL (Problrm Based Learning

 

בסוג זה של למידה, הנקראת גם 'למידת חקר', המרצה מציג בעיה והלמידה מתרחשת דרך ניסיון הסטודנטים לפתור אותה (בקבוצות).

 

בתהליך זה המרצה מספק מעט ידע/ נתונים/ נקודות למחשבה  אך הסטודנטים נדרשים לנתח את הבעיה, לגבש את מתווה תהליך העבודה הכולל איסוף מידע, דיון בחלופות שהתקבלו , גיבוש הפתרון המיטבי, הצגתו ועוד.

 

הסטודנטים נדרשים לפתח מיומנויות חשיבה גבוהות יותר כמו הבנה, יישום, ניתוח ועוד, לשלב מודלים וידע תיאורטי נרכש מקורסים קודמים בבחינת דרכי הפתרון האפשריים, ללמוד למקד ולבסס את הסיכום וההמלצות לפתרון הבעיה, לפתח את היכולת ללמוד לבד ובמקביל לשתף פעולה ולחשוב באופן סינרגטי כצוות.

תפקידו של המרצה בלמידה זו, ללוות את הסטודנטים בתהליך על ידי הזרמת נתונים שירחיבו את נקודות המבט  ויעמיקו את החקר, לכוון ולעקוב אחר התקדמות הלמידה , לאפשר הצגה (ממוקדת ויעילה) של הפתרונות שהתקבלו במליאה וסיכום התהליך בכללותו.

בדומה למה שיידרש מהבוגרים בעולם המקצועי - יכולת הצגת טעונים ברורה, חשיבה ביקורתית ופתרון בעיות. מיומנות לזהות ולהעריך בעיות, לנצל את כישורי חשיבה ביקורתית להמליץ על פתרונות חלופיים/חדשניים, לבחור וליישם פתרון ולנתח את ההשלכות ותוצאות.

 

הסטודנטים מעורבים ופעילים בלמידה של הנושא מראשית התהליך ועד סופו, הם הופכים ליצרני התוכן בחיפוש אחר פתרון הבעיה, מתרגלים מיומנויות של איסוף מידע רלבנטי, אבחנה בין עיקר וטפל, חשיבה ביקורתית, עבודת צוות, הצגת טיעונים ועוד-  מתרגלים ומתנסים במיומנויות שיידרשו מהם כבוגרים בסיום לימודיהם.

 

פורמט PBL פותח בבית הספר לרפואה באוניברסיטת מקמאסטר קנדה ב -1960 ומאז התפשט ברחבי העולם.

הוראה מקוונת || טל: 09-8983059 || sharonn@ruppin.ac.il