מגוון סוגי שאלות למעורבות הסטודנטים בלמידה

ד"ר הדס הרמתי, מנע"ס

 

אני עושה שימוש במגוון סוגי השאלות שיש בו, כשאני רוצה לערוך הצבעה או להעלות חומרים מתוך הסטודנטים עצמם, להלן 3 דוגמאות: 

  1. בשעור על מודעות עצמית רציתי להדגים את "אפקט מעל הממוצע". זהו אפקט שמוצאים כאשר מבקשים מאנשים שיעריכו את עצמם ביחס לממוצע. למשל: "איך אתה יחסית לממוצע ביחסי אנוש / בנהיגה / במנהיגות / בחוש הומור" וכו'. כששואלים שאלות כאלו מסתבר שכמעט כל המשיבים מדרגים עצמם מעל הממוצע, מה שכמובן לא משתלב עם עקרונות סטטיסטיים בסיסיים. את האפקט הזה המחשתי בכך ששאלתי כמה שאלות רבות ברירה מסוג זה בPollEve, והסטודנטים ראו בעצמם את ההתפלגות שיצרו, ואת המודעות הנמוכה שמשתמעת מכך.

  2. באחת הקבוצות המפגשים הראשונים היו מלאי רעש והפרעות. כשראיתי שנסיונות עצמאיים שלי להתגבר על כך לא צלחו, העליתי שאלה כ- brainstorm: "מה אתם ממליצים לעשות כדי לשפר את אווירת הלמידה בכיתה"?  הסטודנטים העלו באופן עצמאי רעיונות, ואח"כ כל אחד סימן "לייק" או "דיסלייק" לכל הרעיונות שהועלו, כך שאפשר היה לראות את מידת הפופולאריות או ההסכמה לכל רעיון.

  3. ביום מרוכז על תיאוריות בפסיכולוגיה, השתמשתי בשאלת דירוג כדי שהסטודנטים ידרגו על רצף בין התיאוריה הכי מדעית, לזו שהכי פחות מדעית.

 

  • השתמשתי גם בכלי נוסף Kahoot לבוחן שמרענן או מסכם שיעור. בבוחן העליתי כ-10 שאלות אמריקאיות שהסטודנטים ענו עליהן, מה שיצר תחרות נחמדה ושמחה רבה בכיתה.

 

הוראה מקוונת || טל: 09-8983059 || sharonn@ruppin.ac.il