דבר אלי בסרטון

שפת הווידאו הפכה בשנים האחרונות לשפה 'הרשמית' באינטרנט. זו הדרך בה מיליוני אנשים מתקשרים, משתפים ומעברים מסרים. האתגר הוא לקחת חומר סבוך, מורכב, "משעמם"  ולמצוא/ליצור סרטון קצר, ממוקד, מסקרן שיעזור להעביר את המסר. שימוש בסרטונים תומך בפיתוח לומד עצמאי (מיומנויות המאה ה-21) ומאפשר ליישם תהליכי הוראה באופן חדשני (מודל כיתה הפוכה). תהליך יצירת סרטון, עריכתו, עדכונו ושיתופו הפך להיות פשוט, יעיל וכייף לשלבו בשיעור.

איך עושים זאת:

  • משתמשים בסרטונים טובים שמוצאים ברשת אספנו לכם רשימה של אתרים מובלים בהם ניתן למצוא סרטונים לתחומי דעת מגוונים - קישור למאגרי סרטונים
    שימוש בסרטונים כפוף לחוק זכויות יוצרים. בחיפוש במאגרי הסרטונים (כמו YouTube ו Vimeo) יש לסנן לפי תוצאות פתוחות לשימוש. 
    לדוגמה ב YouTube כפתור הסינון              מופיע לאחר החיפוש, בלחיצה עליו בחרו ב 'Creative Commons' (תחת 'תכונות')
    שימו לב! גם לאחר סינון התוצאות נדרשת הפעלה של שיקול דעת בהתאם לחוק זכויות יוצרים.

  • אם צריך אפשר לערוך את הסרטונים שמצאתם כך שיתאימו טוב יותר לצרכים שלכם -  שילוב בשעור הלכה למעשה

  • מייצרים סרטונים באופן עצמאי בעזרת כלים פשוטים וקלים לשימוש - ליצור סרטון למידה לבד

  • משלבים את הסרטונים באתר הקורס כהכנה לשעור/לסיכום נושא/כ"פיגומים" לסטו', הופכים את הפצייה בסרטון לאקטיבית/משלבים משימות מעוררות מחשבה/מעודדים למידה פעילה - שילוב בשעור הלכה למעשה

מאגרי סרטונים

 

Google Video קטעי וידאו ממגוון מאגרים ברשת. כולל אפשרויות חיפוש מתקדמות המאפשרות להגביל ולסנן את תוצאות

YouTube מאגר סרטונים עשיר לחיפוש ושיתוף תכנים בכל נושא. כולל ערוץ יעודי ל Education מתויג לפי תחומי דעת ורמת לימוד

Vimeo אתר מוביל לשיתוף וידאו. משתמשיו יכולים להעלות, לשתף, לצפות במאגר עשיר של תכנים. ניתן לחפש תכנים גם על פי קטגוריות - Vimeo Categories

TedEd אוסף של שעורים בנושאים מגוונים מבוססי הרצאות TED. השעורים כוללים סרטונים, מבדקים וחומרי עשרה.(קישור להרצאות TED הכוללת כתוביות בעברית) 

Khan academy מספק הרצאות וידאו ממוקדות (הרצאות מיקרו), תרגילים וכלים למורים ולתלמידים, במגוון נושאי לימוד.

חלק מהתכנים תורגמו/דובבו לעברית - להלן קישור לאתר בעברית

How to Use Khan Academy

סרטוני הדגמה של ניסויים בתחום מדעי החברה ומדעי החיים

פלטפורמות ה MOOC מציעות קורסים מקוונים של אקדמיות מובילות בעולם ושל אנשי מקצוע מומחים בתחומים שונים. חלק מהקורסים חופשיים לשימוש וחלקם בתשלום: Coursera, edX, Udacity  ו- Lynda, Udemy, SkillShare

האתר הסרטים של National Geo כולל מבחר עצום של סרטונים בנושא ידע כללי וגאוגרפיה בעולם

Numberphile סרטוני לימוד מושקעים וייחודים במתמטיקה מושקעים יוזמה משותפת עם מכון המחקר של אונ' ברקלי (Mathematical Sciences Research Institute (MSRI

Crash Course ערוץ חינוכי הכולל סרטוני לימוד מושקעים (תוכן וצורה) בתחומי דעת שונים ברמת של תיכון ואקדמיה מתחומי דעת מגוונים (כלכלה, שיווק, פסיכולוגיה, מתמטיקה ועוד) .

לדוגמא את CrashCourse כדאי לשלב סרטוני לימוד כעזרים/פיגומים להמחשות, הרחבות והדגמות.

Veritasium ערוץ חינוכי בתחום מדע והנדסה זוכה לשבחים רבים. הערוץ כולל כולל סרטונים של הדגמות, ניסוייים, ראיונות עם מומחים ועוד.

Please reload

 

ליצור סרטון למידה לבד

מייצרים לבד סרטון שיקלע בול למטרה:  סרטוני עזר (פיגומים) להדגים דרך פתרון של בעיה קשה, להציג מערכת מורכבת, לתאר מודל.

סרטוני הקניית ידע כתחליף/תוספת ללימוד הפרונטלי בכיתה.

כלים פשוטים ולקלים ליצור סרטונים

OfficeMIX הוא תוסף לPowerPoint ומאפשר להפוך מצגות לסרטונים. בעזרת כלי זה תוכלו לייצר מגוון סרטונים מבוססי מצגות/שקפים ולשלב בהם אלמנטים של הקלטת קול, וידאו שלכם, סימון על גבי המסך, חשיפה הדרגתית ועוד

ScreenOMatics מומלץ ליצירת סרטוני סמן/מסך - סרטונים בהם את מדגימים/מצגים תפעול של תכונה, תהליך ועוד​

איך להמיר סרטון YouTube לקובץ? כיום ניתן לשמור סרטון מ-YouTube כקובץ על המחשב האישי, ולהציגו ללא חיבור לאינטרנט, לשלב אותו במצגות, לערוך אותו לפי הצורך, לשתול בו שאלות/הערות ועוד.  קישור למדריך 

YOUTUBEDOW.jpg
המלצות לקראת יצירת סרטון
  • חלקו את התוכן למנות קטנות. 

    • אילוץ "השעה האקדמית" נעלם ותוכלו לחלק את התוכן ליח' לוגיות/באופן גמיש יותר (במקום סרטון ארוך מס' סרטונים קצרים)

  • אורך מומלץ לסרטון 5-7 דקות (יש אומרים אפילו עד 3 דק' - לדעתי הדבר תלוי בתוכן ובמטרה)

  • בנו  "תסריט" לסרטון מנק' מבט של צופה מרוחק 

    • אתם לא נמצאים ליד הסטו' כדי לענות על שאלות להבהיר נק', בלי אינטראקציה ושיח כיתתי

    • חשוב שתהיו בהירים, ממוקדים ותבנו באופן סדור את הרעיון אותו אתם רוצים להעביר. לדוגמא: במקום לפתוח בהגדרה של מושג, הציגו שאלות ותבנו את התשובות לבניית ההגדרה

  • חשוב לשמור על "קשב" הצופה

    • כדי לייצר "עניין על המסך" שלבו חשיפה הדרגתית מסונכרנת עם ההסבר שלכם, השתמשו בסמן להדגיש חלקים על השקף ו/או לכתוב, שלבו תמונות, השתמשו במארגנים גרפים (SmartAtrs של PowerPoint), שמרו על טקסטים קצרים וממוקדים (תוכלו להרחיב בהסבר הקולי)

  • נסו ליצר חיבור "אישי" עם הצופה

    • שלוב וידאו קצר שלכם במהלך הסרטון/בפתיח/בסיום הסרטון

    • כאשר יש במסך דמות מדברת ולא רק הקלטה של קול, קשב הצופה עולה

  • לייצר סרטון טוב לוקח זמן - בצד ההשקעה (בנוסף על המענה הפדגוגי) זו הזדמנות:

    • לבחון את האופן בו אתם נוהגים בד"כ ללמד את התוכן הנבחר

    • לייצר מאגר רכיבי לימוד בהם תוכלו לחזור ולעשות שימוש (בקורסים הבאים, בקורסים נוספים ועוד)

  • היערכות טכנית:

    • צלמו את הסרטון בסביבה שקטה

    • ודאו שיש לכם מצלמה ומיקרופון נוחים להקלטה (ניתן לשאול ציוד זה מאיתנו צור קשר)

    • עשו ניסוי הקלטה וודאו ששומעים אתכם היטב, במידה ואתם מצלמים את עצמכם וודאו שהתאורה טובה

  • מרצים של רופין משתפים בהתנסויות שלהם ביצירת סרטונים ושילובם בתהליכי ההוראה

    • בהתנסויות מרצים חיפושו לפי תהליכי הוראה "פיגומים"/"לימוד עצמאי של סטו'" או לפי כלים "OfficeMIX"/"ScreenOMatics"

נשמח לוות אתכם בתהליך החשיבה וההתנסות ביצירת​ סרטונים - מוזמנים ליצור קשר

טיפים לשימוש במולטימידה* לקדם למידה משמעותית?

סרטון קצר וממוקד מתוך מתוך ראיון על פרופ' ריצ'רד מאייר חוקר מוביל בתחום Multimedia Learning

 

*מולטימדיה - הצגה של של מילים (כתוב/מדובר) יחד עם 'תמונה' (אילוסטרציה/סרטון/אנימציה ועוד)

מתוך הבלוג של לימור ליבוביץ - אוריינות חזותית בפדגוגיה ובמרחב הלמידה

שילוב בשעור הלכה למעשה

 
היבט "טכני"

(ראו תמונה) - קישור להנחיה איך להטמיעה סרטון ב- Moodle

היבט "פדגוגי" (הוראה ולמידה)

  • את סרטוני הלימוד תוכלו לשלב בכל שלב בקורס - לפתיחת שעור, סיכום נושא, "פיגומים" ועזרים לסטו' - כך שיהיו נגישים כל העת, או רק לקראת מבחנים, תוכלו לשלב סרטונים להרחבת ידע מעבר לתוכן הנדרש

  • שימוש בסרטונים להקניית ידע כך שתוכלו ליישם את מודל "הכיתה ההפוכה" - מידע מפורט ודוגמאות מהשטח ראו בקישור לכתב העת "הוראה באקדמיה - הוראה מבוססת טכנולוגיה ויישומה בכיתה ההפוכה" 

  • שימוש בסרטונים כתחליף לשעור פרונטלי/ללימוד החומר בכיתה - הצפייה בסרטון היא פסיבית חשוב לשלב משימות מעוררות מחשבה כדי לקדם למידה פעילה. לדוגמא:

    • מבדקון מקוון בסגנון "בחן את עצמך" (משאב "בוחן" ב- Moodle  , שילוב אינטראקציות על גבי הסרטון בעזרת EdPuzzle)

    • דיון שיתופי מקוון (משאב "פורום" ב Moodle)

    • בניית מפת מוגשים קבוצתית/אישית (בעזרת Mindomo)​​​

  • יצירת סרטון יכולה להיות גם משימה לסטו' - הם יכולים להיות אלו שמייצרים סרטוני הסבר לדרך פתרון/הדגמה של תוכנה ועוד​

נשמח לוות אתכם בתהליך החשיבה והפיתוח של שעור מקוון/כיתה הפוכה/למידה פעילה - מוזמנים ליצור קשר

הוראה מקוונת || טל: 09-8983059 || sharonn@ruppin.ac.il