איך שומרים על לומדים מעורבים – גם מרחוק?

מחקרים הבוחנים מה משפיע על מעורבות לומדים יכולים לסייע ביצירת מחוברות לומדים גם כשהאתגר גדל והם מרחוק.         
     
הנה כמה המלצות שפורסמו לאחרונה על הדרך ליצור חיבור חזק יותר של הלומדים המרוחקים לתהליך הלמידה:

  • שגרות "היום שלפני" ו"היום שאחרי":

כדאי להקפיד על הודעות שיטתיות לפני המפגשים ולאחריהם, רצוי בשפה לא פורמלית ומזמינה. אפשר ליצור למשל סרטון פרומו קצר ומצחיק של המנחה מצלם את עצמו לפני כל מפגש באופן קבוע. ביום שאחרי אפשר להוציא "כמו שעון", סיכום של המפגש או חידון שיאפשר ללומדים להיזכר מה הם למדו.

  • תגובות מהירות לפניות:

רוצה להרוויח לומדים מעורבים? למהירות התגובה שלך יש השפעה על כך.

לומדים צריכים להרגיש שהמנחה שלהם נמצא שם, גם אם יש מרחק והתהליך נזיל יותר.

 

פנייה שאין לגביה תגובה מהירה מחריפה את תחושת הבידוד.

מהירות תגובה היא אחת הדרכים לבנות קשר וחיבור בין הלומדים למלמדים, כך הלומד מרגיש שיש שם בן-אדם מאחורי הקלעים שמלווה אותו.

זה לא הזמן להגיב "תוך 2 ימי עסקים".

  • ריבוי ערוצי תקשורת:

ללומדים יש העדפות מגוונות בכל מה שקשור לאמצעי התקשורת שדרכו הם באים לידי ביטוי. חשוב להיות פתוח ללומדים שרוצים שיחת טלפון קצרה, לעומת אלו שמתעוררים לביטוי דוקא במפגש וידאו חי ועד אלו ש"מדברים" רק דרך הודעות טקסט.

הפתיחות לריבוי הערוצים תגרום ליותר לומדים למצוא ערוץ תקשורת עם המנחים וכך להתחבר יותר לתהליך הלמידה. בלמידה מרחוק, אל תהיו מאלו שמגלים נוקשות ומוכנים לתקשר רק במיילים.

 

  • משוב ככלי לבניית מערכת יחסים:

למידה מרחוק מחייבת מאמץ גדול יותר למגע אישי ואנושי. משוב ללומדים על תהליכי הלמידה שלהם היא הזדמנות למגע כזה. היא גורמת ללומד להרגיש שמישהו מסתכל על מה שהוא עושה ומחזקת מאוד את הקשרים בין הצדדים. אין סיבה להצטמצם למתן משוב כתוב בלבד. משוב הוא הזדמנות לשלוח הודעה מצולמת או מוקלטת וכך ליצור חיבור קצת יותר אנושי וקצת יותר אישי.

 

מתוך פוסט של חברת מתודיקה - למידה ארגונית ועפ"י המאמר:

 

מידע נוסף באתר מתודיקה

הוראה מקוונת || טל: 09-8983059 || sharonn@ruppin.ac.il