דילמת האסיר - להתנסות בסוגיות ניהול
- ד"ר עדי לוריא
- 6 ביוני 2017
- זמן קריאה 1 דקות
את נושא השלכות ניהוליות של מערך התגמולים הארגוני בחרתי ללמד בעזרת תרגיל פעיל של "דילמת האסיר"
אני מחלקת את הסטודנטים (50-90 משתתפים) לקבוצות של כ-5 סטודנטים
הסטו' מקבלים תאור ארוע (באנגלית), המדמה החלטה של חברה אם לצאת במסע פרסום שלילי נגד המתחרה העיקרית שלה בשוק
בתרגיל 10 סבבים, בכל סבב הקבוצה מחליטה אם לפרסם משהו שלילי על המתחרה שלה או לא. לאחר שקיבלה החלטה היא מגלה מה המתחרה שלה החליט
לבסוף מחשבים את התוצאות הכספיות לפי מטריצת תשלומים ידועה מראש
משך התרגיל שעה וחצי, 45-50 דקות של משחק והשאר לשיחה, דיון ושיעור על הנושא
העיקרון מאחורי מערך התגמולים המוצג בתרגיל דילמת האסיר, הוא שחוסר אמון בין הצדדים, ביחד עם סיכון להפסד ורצון להרוויח מביאים למצב שבו כולם מפסידים רוב הזמן. רק שיתוף פעולה ואמון בין הקבוצות יכול להוביל לרווחים.
תגובת הסטודנטים לתרגיל:
- התחרות בין הקבוצות, ההידיינות ביניהן, והניסיון להגיע לרווח למרות מטריצת תגמולים כמעט בלתי אפשרית, והופכת את המשחק למאוד פעיל ומרגש
- הקושי להגיע לשיתוף פעולה בולט מאוד בתרגיל הזה, ההתמודדות עם התסכול של התרגיל שביצעו, אשר הוציא מהם התנהגויות שהם לא במיוחד גאים בהן
- התרגיל מהנה ומרגש, הוא משפיע על הסטודנטים בכך שהם מבינים את כוחם של תגמולים ותמריצים להשפיע על התנהגות בארגון, ואיך להימנע ממצבים של "דילמת האסיר" במקומות עבודה
הרבה סטודנטים מגיעים אלי בשיעור שאחרי כדי לספר לי שהם לא הפסיקו לחשוב על מה שהתרחש בתרגיל. לרוב הם אומרים שחבל שאי-אפשר ללמוד את כל נושאי הלימוד ככה, ואני מסכימה איתם בחום.
