הגישה לטיפול באדם עם מוגבלות בקהילה. עבודה מונחית בקבוצות, ד"ר יעל סלע, מדעי הסיעוד
- ד"ר יעל סלע
- 27 באפר׳ 2021
- זמן קריאה 2 דקות
קורס סיעוד בקהילה וקידום בריאות, כ- 40 סטודנטים
שיעור סינכרוני בזום.
בסיעוד, על מנת להעניק טיפול מדוייק, מאוד חשוב שהסטודנט כאדם יכיר את עצמו ואת גישתו ותפיסתו לגבי נושא אנשים עם מוגבלות.
המטרה היא שסטודנטים כאחים ואחיות בעתיד יוכלו להעניק שירות טוב ומקצועי, שיהיו להם כלים אופרטיביים כיצד מקדמים בריאות של כל אדם, גם של בעלי מוגבלויות, ובעיקר, מה חשוב לדעת כדי לא לפגוע, לדוגמה: לדבר "מעל הראש" של אדם, כאילו הוא לא נמצא בחדר.
סברתי שיהיה ערך ללמידה אם הסטודנטים יעברו תהליך מול עצמם, מול התפיסות שלהם את הנושא ועל כן בחרתי לשלב פעילות בחדרים בהם הוזמנו הסטודנטים לדון בנושא הרגיש הזה באמצעות שאלות מנחות.

חלוקה לקבוצות
חילקתי את הסטודנטים לחדרים בקבוצות של 4-5 .
השאלות המכוונות היו:
מהן לדעתכם התפיסות בחברה לגבי אדם עם מוגבלות?
האם יש סטיגמה על אנשים עם מוגבלות?
ב. במילה 1 – מה מתעורר בכם כשאתם חושבים על אדם עם מוגבלות?
מהי התפיסה האישית שלך לגבי אדם עם מוגבלות?
האם היה/יש לך קשר עם אדם עם מוגבלות (בביה"ס, במשפחה וכו')
האם אתה זוכר אירוע שבו זכה בכל המוגבלות ליחס שלילי?
במחשבה קדימה, עד כמה היה מפריע לך אם בדירה לידך היה גר אדם/משפחה עם מוגבלות?
בחזרה לקבוצת המליאה,
הדיון שנוצר היה מפרה ומעניין. הוא נפתח בבקשה שלי ל'מילה 1' בלבד המתארת את יחס החברה לאדם עם מוגבלות. מילים רבות היו שליליות. לסטודנטים היה נוח יותר לשתף לגבי סוגיות ברמה החברה ולא ברמה אישית. לאט לאט הסטודנטים נפתחו וכמה מהם שיתפו לגבי חוויות אישיות שליליות, על היכרות מוקדמת ועוד.
לאחר מפגש זה, התארחה אצלנו בשיעור אמא לילד עם צרכים מיוחדים, אשר השלימה את התמונה עבור הסטודנטים מנקודת מבט של הורה.
היא התמקדה באופן שבו היא חוותה את מערכת הבריאות וסיפרה (לבקשתי) על מפגשים חיוביים ושליליים מול אחיות.
לסיכום,
פעילות המבוא שתוכננה, שכללה הקניית ידע מדעי ומקצועי עשיר, הפעילות בקבוצות, דיון פורה במליאה , העמקה והרחבה שלי סביב סוגיות מרכזיות שעלו ע"י הסטודנטים וההרצאה 'מהשטח', יצרו ערך מוסף לתהליך הלמידה , חיברו את הסטודנטים לנושא משמעותי זה, ריגשו והעצימו אותם.
טיפים חשובים
שיח בנושאים רגישים מומלץ לקיים בקבוצות קטנות בעזרת שאלות מכוונות.
בשלב שבו חוזרים למליאה, השיתוף לא תמיד פשוט ולכן מומלץ ליצור פעילות ביניים קצרה, ש'מאלצת' את כולם להגיב (לדוגמא, התייחסות במילה 1, באמצעות כלי דיגיטלי כמו מנטימיטר) , התוצר של פעילות זו כמפת מילים המשקפת את המחשבה של כלל הסטודנטים, מרככת מעט, ומכינה את הכיתה לדיון, מאפשרת למרצה לעסוק בנקודות שנאמרו, נכתבו על.




