top of page

מרחבי למידה פיזיטליים

מרחבים פיזיטליים (פיזי+דיגיטלי) מייצגים פרדיגמה חדשה המגיעה מעולמות השיווק והותאמה לצרכים חינוכיים. 

מטרת המרחב הוא לזהות את הערך הייחודי של כל אחד מהממדים, במטרה להפיק את המיטב משני העולמות בתהליך הלמידה. הלומדים נשאבים לתוך חווית הלמידה הדיגיטלית, אבל לאו דווקא על ידי התנתקות מהסביבה הפיזית, אלא על ידי טשטוש הגבולות בין הפיזי והדיגיטלי.


למרחב למידה פיזיטלי ישנם 3 מאפיינים מרכזיים השלובים זה בזה ויוצרים את חוויית הלמידה הייחודית:

1. המרחב מדמה מקום פיזי ומזמן חקר - מרחב המורכב מחללים, שבכל אחד מהם מתנהלת פעילות אחרת. 

הלומדים עוברים באופן עצמאי בין החללים השונים בהתאם ללוח זמנים שנקבע מראש או על-פי בחירתם האישית.

2. המרחב משלב פעילויות למידה מבוססות מקום - כגון סיור וירטואלי במתחם פיזי, שימוש בחפצים או באלמנטים הנמצאים בסביבה הפיזית המידית של הלומד, פעילות פיזית גופנית ועוד.

3. המרחב מתייחס להיבט החברתי-רגשי של הלומדים -  מתחם שבו מתנהלת פעילות א-פורמלית שעניינה ההיבט הרגשי–חברתי כמו שיח, מדיטציה, פעילות הומוריסטית וכד'. 


מרחב פיזיטלי נותן מענה טוב ללמידה מרחוק אך טמון בו פוטנציאל פדגוגי שניתן למיצוי גם בעת שגרה. תמונת המרחב מרשימה בדרך כלל מבחינה ויזואלית, היא חדשנית ומסקרנת ומאפשרת ללומדים לקבל תמונת מאקרו של תהליך הלמידה. באמצעות נקודות חמות הלומדים מגלים רבדים מקוונים נוספים המזמנים למידה עצמאית או קבוצתית, ומהווים הזדמנות לסוג נוסף ושונה של חיבורים בין הלומדים.  המרחבים הפיזיטליים מטשטשים את הגבולות בין המרחבים השונים ומאפשרים לפרוץ את קירות הכיתה ולשלב מגוון אופני למידה וקהלי יעד - למידה אישית או קבוצתית.


למידע נוסף ולהעשרה היכנסו לקישורים המצורפים.

Field of Flowers
bottom of page